Wednesday, April 20, 2011

:: Cinta perlu realistik ::


Di djaman sekarang, cinta perlu lebih realistik..
maksudnya, cinta perlu lebih gunakan akal berbanding perasaan.
Terpanggil untuk menulis tentang isu ini, kerana 2 hari lepas telah menerima satu panggilan esakan daripada seorang kenalan yang separuh nyawa menangis de
k kerana kehilangan cinta.

( semua nama yang ada hanyalah ciplak dan tidak ada kena mengena dengan unsur2 lain)
owh..lupa nak mention, kawan tuh berjantina lelaki...harap maklum

toott..toott..toott.. (bunyik telepon)

Berlian : Helo? (sentap sebab dengar suara sedu-sedan)

Hisham : uuuu..cak..aku ada masalah besar..(sambil sedu-sedan)

Berlian : pesal weh? aaaaaa..jangan nak kata siti awek ko dah mengandung!!

Hisham : tiada mulut yang lebih puaka melainkan mulot ko!! shial!! aku da
break up ngan dia. Dia kata dia da jumpa lelaki yang lebih nampak
masa depan berbanding aku!!

Berlian : wat? good desicion!!
(ok2..niat nak cakap cmtuh..tapi takut kena pelangkung)
Huh? sorry to hear that...weh..korang kaple lama siak..tak kan dia leh
blah camtuh?


Hisham : aku tak tau lah mana silap aku..


Ok lah.. itu sedikit daripada perbualan hati ke hati antara dua orang sahabat..aku tak nak lah letak semua..jap lagi entri ni panjang berjela-jela aku pon malas nak ingat balik apa yang kita orang sembangkan..tapi memang ianya berkisarkan kisah seorang lelaki yang putus harap daripada kegagalan bercinta...

Dia ditinggalkan oleh seorang awek yang aku fikir memang telah membuat keputusan cerdik mungkin bukan untuk kesenangan dirinya sendiri tetapi juga untuk kesenangan anak2 yang bakal dilahirkan kelak..Aku tau adalah nanti butthurt nak kata..aku ni materialistik..cinta plastik..cinta lipstik..tapi sebagai manusia yang hidup di djaman duit..dimana segala-galanya nak guna duit, even masuk tandas pun ko nak kena bayar 20 sen..setapak melangkah duit..duduk beku dalam rumah pun kena duit which is kau kena bayar bil letrik..duit streamyx..dan segala hal duniawi lagi..nak solat pun ko kena ada duit..takde duit ko nak beli telekung n kain pelekat camner? that is why..aku suka nak cakap..cinta perlu realistik..

Tapi, malangnya, dia butthurt..cakap aku ni tak pernah nak paham konsep cinta sejati.."ko tu memang player!!".."senang lah cakap ko dah kawen"..apa cincalok sangat mamat ni..come on lah cincalok!! semua orang bebas buat pilihan..even aku sendiri pun..aku buat pilihan atas landasan hidup sebenar..aku dah banyak pengalaman..kau tak leh nak point cakap..aku dah kawen lain cerita..sebelum aku kawen? perit jerih maung dalam proses memilih ko tau tak? aku dah jumpa pelbagai ragam..pelbagai gaya rentak lelaki..akhirnya aku pilih suami aku sebab dalam banyak2 yang lain dia yang terbaik..tidak syak lagi..yang lain tu ok, cuma ada sedikit kurang daripada pelbagai sudut..Kau perlu berada di siratol mustaqim..jalan yang lurus..tak payah nak menafikan..

Dulu, ada seorang pernah bersabda "menyayangi tak semestinya memiliki" ( i know u are reading this) dan aku memang setuju sebab pada aku..love is like butterfly..the more u chase it, lagi dia akan terbang menjauh..dan cinta itu macam burung merpati kau tau tak, aku percaya kalau dia memang tertulis untuk kau, sejauh mana dia terbang, dia akan datang balik pada yang asal..

Dan satu lagi aku sangat tidak setuju, bila kau cakap "aku tak nak kawin lah camnie, aku serik"..Hekeleh..watdehel lah kau nie..sebab benda picisan ni kau tak nak kawin? come on lah..sampai bila kau nak abeskan dan bazirkan jus dalam badan dengan tembak dinding lepas layan Maria ozawa? tolonglah berfikiran setapak maju kehadapan..ambil lah benda ni sebagai iktibar dengan memajukan diri, sebab aku boleh potong jari tak de mak yang nak terima lamaran kau, kau kau masih di takuk lama, kerja macam tuh..esok anak bini nak makan kfc pun kau bengang..

Sebenarnya point aku dekat sini adalah untuk menyeru semua yang ada di luar sana, bercinta lah dalam keadaan realistik, ok fine, putus cinta meraung melolong tak salah, aku pun penah jua merasa pahit maung putus cinta, tidak lah aku ketawa berdekah-dekah untuk itu, tapi tepuk dada tanya hati, kau bukan hidup djaman nak pakai baju sembelih harimau untuk ambil kulit buat tutup anu, tapi kau sekarang djaman setiap bulan mesti nak ada baju baru..


to Hisham, tak yah nak meratap pilu n sakit bontot sangat dengan entri nie..

4 comments:

Unknown said...

1.nape mesti babitkan maria ozawa disini..dia x salah..hahaha
2.nape mesti setiap bulan baju baru..tp tiap bln den beli baju baru..tanpa disedari..
3.ada gak kwn intan cmtu ehh..haha..

Berlian yg Ceria~ said...

1. maria ozawa tuh sbg contoh xtvt yg korg selalu buat (jgn buat2 x paham)

2. tipu lah xde beli baju baru tiap bulan (mesti ada walau baju t-shirt rm 10)

3. soklan lebih tepat..tanya..ada gak manusia cmtuh eehh..

naz said...

nice blog...salam perkenalan
http://nasilemak-naz.blogspot.com/

Berlian yg Ceria~ said...

Naz : Hi naz!! ;)